Näytä minulle kirjahyllysi, niin kerron, millainen olet.

Olen Minziltä ilmeisesti saanut siivouskärpäsen pureman, ja tänään olen levittänyt suurimman osan reilun kolmen metrin levyisestä Lundiastani levälleen, imuroinut kaikki kirjani ja pyyhkinyt hyllyt. Yksi reunahylly on vielä urakoimatta, tämä missä on tietokone, mutta päätin palkita itseäni ja istahdin tähän hetkeksi. Hammasta purren aion suorittaa urakkani loppuun vielä tänään.

2155933.jpg

Mullahan näitä omituisuuksia riittää, ja yksi on se että olen tavattoman utelias tietämään, mitä ihmisten kirjahyllyissä on, siis jos siellä on kirjoja eikä pokaaleja ja posliiniesineitä. (puukko vääntyy Tuulin haavassa, sisäpiirihuomautus :)) Mun oikein paha omituisuus on se, että en voi kertakaikkiaan heittää kirjoja pois. Tuolla on sitten täytteenä kaikien ihan ok-kirjojen seassa mm Valittujen Palojen Kirjavalioita, tiedättekö sellaisia lyhennelmiä romaaneista, kärsimättömille ihmisille. On täysi arvoitus, mistä ne tulivat hyllyyni. Siellä on myös muutama täysin moskakirja, ne on muistaakseni tulleet kirjakerhosta, kun en muistanut peruuttaa. Siis kaikkea löytyy laaturomaaneista, puutarhakirjoista, elämäntapaoppaista, Raamatuista (2kpl) keittokirjoihin.

Tätä hyllyä en kamalasti häpeile:

2155936.jpg

Tosin tuolla ylähyllyllä oikeassa reunassa on pinkki ja vaaleansini-selkäiset kirjat, joku mestarikirjailija Hillary Norman on kirjoittanut ihan tosissaan rakkausromaanin, oikein kaksi osaa, ja siellä on tahattoman hauskoja paloja, kirjailija-frouva on pistellyt parastaan.

Lisää todistusmateriaalia siivotuista hyllyistä:

2155948.jpg

Ei pölyhiukkastakaan missään. Kaksi kirjaa aion raakata tässä siivouksessa kokonaan roskikseen:

2155939.jpg

Mistä meille on tullut tietosanakirja Factan yksi osa vuodelta 2001. Arvoitus. Ja tuo toinen kirja on hyödytön, sanoo avioliittonsa ryssinyt sinkku-Hanni. Ei toiminut eikä kukkinut.

Sitten vielä näyte kirjasta, joka todistaa, että on minussakin ainesta kirjailijaksi. Tässä kirjassa on myös minun kirjoitukseni julkaistuna. Palkinto oli huikea: sain tuon kirjan itselleni ilmaiseksi:

2155942.jpg

Kuka uskaltaa paljastaa mulle, kirjahyllyasiantuntijalle, mitä sinun kirjahyllysi on syönyt?