Tänään otin mukaani Soneralta saamani maksukehoituksen laskusta, jota en ole koskaan saanut, kännykkäliittymästä, jota mulla ei ole koskaan ollut. Soneran liittymän sanoin irti 3 1/2 vuotta sitten, koska en viitsinyt maksaa maltaita liittymästä, joka rahisi, pätki ja katkeili.

City-Marketin asiakaspisteessä oli nuori herra, joka puhui tärkeitä puhelimeen. Mulle hän viittoi, kun lähestyin kojua ostos kourassani, että kaikki ostokset maksetaan kassalle. Viitoin takaisin, että sulle mulla oli asiaa, menen sen jälkeen vasta kassalle.

Mies lopetti puhelunsa ja selitin hänelle asiani. Ratkiriemuisa keskustelu meni suunnilleen tähän tapaan:

MIE: Haluatko pähkiä mun kanssa tätä kummallista maksukehoitusta. Olen saanut karhulaskun laskusta, jota en ole saanut ja liittymästä, jota mulla ei ole koskaan ollut.

Asiakaspalvelija: Kyllä teillä on. Ette vain tiedä sitä itse. (??????)

MIE: No ei tosiaankaan ole, tämä on ihan outo numero, eikä mulla ole ollut Soneran puhelinliittymää sitten vuoden 2008.

AP: Antakaapa sotu-tunnuksenne niin katsomme koneelta, miten asia on.

*naputtelee koneella*

AP: Kyllä täällä on teillä käytössä tämä  numero, eikä teillä ole muita numeroita. Siis tämä on teidän ainoa, oma numeronne.

MIE: No ei ole, mulla on ollut sama numero varmaan 10 vuotta, tuo EI OLE MUN NUMERONI!

AP: Voi rouva, antakaa nyt tänne se puhelimenne, niin soitan siihen, ja huomaatte, että se on teidän numeronne, kun puhelin alkaa soida!

*ojennan miehelle puhelimeni*

AP: (halveksivalla äänellä, ojentaen puhelimen saman tien takaisin) Tämähän on DNA:n liittymä!!

MIE: No sitähän mie yritän tässä sanoa. Sonera laskuttaa mua liittymästä, jota mulla ei ole, ei ole koskaan ollutkaan, ja olen aivan toisen operaattorin asiakas.

AP: No, yritän selvittää tämän puhelimella.

*AP soittaa puhelimella ja selittää, että täällä on asiakas sotu sejase, ja hän väittää ettei ole meidän asiakas, vaikka hänellä on käytössään Soneran liittymä, josta on nyt tullut maksukehoitus, ja asiakkaan mukaan laskua ei ole tullut läpäläpä*

AP: (mulle kesken puhelun) Kyllä teillä on sellainen liittymä, asiakaspalvelussa halutaan tietää, sanotaanko se irti.

MIE (hiiltyneenä!!) No jos pystytte sanomaan irti liittymän, jota ei ole olemassa niin siitä vaan. Mutta en maksa tätä laskua!

AP (puhelimeen) Asiakas kieltäytyy maksamasta maksukehoitusta..,

AP (mulle) Asiakaspalvelun mukaan lasku pitää suorittaa, sitä ei pystytä mitätöimään, koska irtisanominen tehdään vasta nyt.

MIE: MIE EN MAKSA SITÄ LASKUA LIITTYMÄSTÄ. JOTA EI OLE OLEMASSAKAAN!!! Jos tätä ei ymmärretä, otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen!

AP: Asiakas puhuu kuluttaja-asiamiehestä.. jaa, no hyvä, merkitään sitten tänne, että liittymä on irtisanottu ja lasku mitätöity. Kiitti sulle ja hyvää päivänjatkoa.

Pistän miehen vielä kerran soittamaan asiakaspalveluun ja tarkistamaan, tehtiinkö irtisanominen. Kyllä kuulemma tehtiin.

MIE: Miten tällaista yleensä voi päästä tapahtumaan? Olen sanonut irti kaikki Soneran liittymät 3 1/2 vuotta sitten, miten yleensä jokin liittymä voisi jäädä näin roikkumaan, ja vuosien päästä tulee laskua (selvisi nimittäin että se alkuperäinen lasku on mennyt tekstiviestinä siihen numeroon, jota ei ole olemassa, karhulasku tuli paperisena)

AP: Kyllä teille on koko ajan tullut laskuja.

MIE: No kai mie olisin havahtunut huomaamaan, jos mua yritetään Soneran taholta kusta silmään vuosia. En ole saanut yhtään laskua ennen tätä.

AP: (näpyttelee koneella) Kyllä teille on laskuja tullut, ja olette ne maksanut, koska koneella ei ole yhtään merkintää maksamatta jääneestä laskusta (??????)

MIE:(kyllästyneenä) En ole saanut laskuja. Mistä yleensä nyt yhtäkkiä keksitään laskuttaa 11 euron verran?

AP (myös kyllästyneenä kirjoittaa paperille lukeman 1.99) Katsokaas rouva, tämä liittymä on ns perheliittymä, ja koska alle kympin laskuja ei lähetetä, ja kuukausimaksu on vain 1.99 euroa, vasta nyt laskusaldo tuli niin suureksi, että lasku lähetettiin.

Luulin että mulla on huono matikkapää. Jos 3 1/2 vuotta on 42 kuukautta, ja kuukausimaksu on 1.99€, niin eikö siitä kerry laskua hieman enemmän kuin 11 € .

En jaksanut enää vääntää. Toivotimme toisillemme hyvää päivänjatkoa, ja pääsin kunniallisesti kassan kautta autolle. Vasta autossa aloin nauraa. En tiedä, kestikö AP niinkään kauaa. Eihän se nimittäin tosissaan voinut olla, eihän?

Edit: Jos menette Cittariin tuijottamaan julkkista, niin katsokaa että se on se pieni, nuori, hintelä kaveri. Ettei ne muut siellä saa turhaan julkkismainetta, jota eivät ole ansainneet.

Edit2: Soitin tietenkin laskussa olevaan numeroon. Siellä sanottiin, että valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä... Tänä aamuna nainen sanoo, että numero ei ole käytössä. Jospa tosiaan onnistuin sanomaan itseni irti liittymästä, jota ei ollut.