Miksi aina mie? Miksi mun asuntokaupat ei voi mennä kuten normaaleilla ihmisillä? Miksi mie joudun ongelmiin myydessäni asuntoa? Häh?

Välittäjä, joka on hoitanut asuntoni myynnin, ja joka hoitaa myös ostajien talon myyntiä, laittoi eilen viestin, että ostajaehdokkaiden talo ei ole mennyt kaupaksi, ja huonolta näyttää jatkossakin, joten hän ehdottaa, että mun asuntoni laitetaan uudelleen myyntiin. Voi-sanonko-mikä

Ensinnäkin tämä asunto ei enää ole ollenkaan myyvän näköinen. Kaksi huonetta on suunnilleen tyhjillään, pahvilaatikoita, jätesäkkejä, sälää ja paskaa pyörii joka puolella, täällä ei ole siivottu moneen viikkoon, ja pois vietyjen huonekalujen takaa paljastuu tietenkin vielä jälkiä siitä, että huonekalu on ollut siinä seinällä kohta 7 vuotta, seinissä on reikiä pois vietyjen hyllyjen kohdilla... Huaaaaah!

Toinen juttu on, että olen nyt kaksi kuukautta odotellut, ja odotellessani järjestellyt omat asumisasiani kuntoon. Lue: olen järjestänyt itseni kahden asunnon loukkuun, vaikka ei sen pitänyt mun kohdalle osua. Ostajien korkeintaan. Nyt olen tammikuussa maksanut lainojen korot + kahden kuukauden takuuvuokran + yhtiövastikkeen ja vesimaksut nykyisestä asunnosta + tulen maksamaan helmikuussa vuokran + yhtiövastikkeen + kahteen paikkaan vesimaksut + lainojen korot. Mun eläke ei edes riitä kuukauden asumiskuluihin. Olin tietenkin laskenut saavani kauppahinnan, maksavani lainat alta pois, jolloin mulle olisi jäänyt mukavasti pesämunaa ja helmikuussa olisin jo kuivilla. Enpäs sitten taida ollakaan.

Kohta soitan uudelleen välittäjälle ja tarkennan vähän omia vaatimuksiani. Eikös myyjälläkin sellaisia voi olla? Takaraja ostajaehdokkaiden talonsa myynnille on 31.1. Ilmeisesti talo ei mene kaupaksi, joten ensi viikolla ostajien on päätettävä, menevätkö pankkiin vinkumaan lainaa tämän ostoa varten, ja yrittävät sitten hoitaa talokauppansa siinä ohessa, tai sitten vaadin kaupan purkua, jolloin saan turvakseni edes vähän rahaa jatkomyynnin ajaksi. Välittäjä sanoi eilen, että ostajaehdokkaille luvataan etuosto-oikeus tähän asuntoon. Haluan tarkentaa, että se ei voi tarkoittaa sitä, että he jäävät odottelemaan tämän uudelleen myyntiä, ja kun joku tekee tarjouksen, he tulevat etuosto-oikeudellaan uudelleen hieromaan kauppoja. Haluan sen kaupan purettavaksi, ja sakkorahat tililleni, jollei kauppoja synny kuun vaihteessa.

Silti sanon, että voi saatana kumminkin!

Edit: Ja jotta asia olisi mun kannalta vielä pahempi, soitto välittäjälle paljasti, että olen allekirjoittanut ostosopimuksen, jossa on ruksi kohdassa, jossa sanotaan, että kaupan toteutumisen ehtona on ostajien oman kiinteistön myynti. Eli en saa edes tuota korvausta kaupan peruuntumisesta, kun heidän talonsa ei ole mennyt - eikä edes menossa kaupaksi. Olen vuokrannut itselleni  asunnon hyvässä uskossa, että raha-asiani järjestyy tämän myynnin myötä. Nyt ostajat voivatkin antaa kaupan raueta, koska eivät ole saaneet (ylihintaista) taloaan kaupaksi. Se ei tule menemäänkään siihen hintaan kaupaksi.

Hanni taitaa olla rahakusessa ja osittain omaa huolimattomuuttaan. Jäi yksi ruksi sopimuspaperissa huomaamatta.